H1: MET ANDERE
OGEN

H2: NIEUWS
OVERZICHT

H3: Stilleven in haar perfectie

button-primary: Meer informatie

button-secondary: Lees meer

Fruitcake halvah topping brownie sweet chupa chups lemon drops pie. Candy pastry tiramisu dessert caramels.

17/10/25

Blog #9 - Thinking Routines: anders kijken naar kunst

Bij Club Zien geloven we dat een museumbezoek je blik op de wereld verruimt. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen écht anders kijken? Een manier om dat te doen, is met de hulp van thinking routines.

Het zijn korte strategieën die je helpen om aandachtig te kijken, na te denken en je af te vragen wat je ziet. Zo ontwikkelen vmbo-leerlingen tijdens hun museumbezoek hun eigen ideeën en perspectieven. Deroutines zijn ontwikkeld door Harvard’s Project Zero en worden wereldwijd gebruikt in musea en scholen.

Bij Club Zien gebruiken we deze routines in onze lesprogramma’s. Door deze routines leren vmbo-leerlingen niet alleen anders kijken, maar ook verbanden leggen, verschillende perspectieven verkennen en hun ideeën delen. Het maakt het museumbezoek actief en betekenisvol.

Een voorbeeld van een thinking routine is See Think Wonder. Eerst kijk je goed naar een museumobject en beschrijf je wat je ziet (see). Daarna denk je na over wat het werk zou kunnen betekenen of waar het je aandoet denken (think). Tot slot bedenk je welke vragen het werk bij je oproept (wonder). Met deze routine leren leerlingen zorgvuldig te kijken, goed na te denken en nieuwsgierig te zijn.

Een andere routine is Step Inside. Hierbij kies je een persoon, object of onderdeel van het museumobject en bekijk je het vanuit dat perspectief. Wat ziet, voelt of denkt diegene? Wat vindt hij of zij belangrijk? Je stapt als het ware in het kunstwerk. Deze manier helpt leerlingen om verschillende perspectieven te ontdekken en creatiever te denken.

Meer weten over thinking routines? Lees hier meer over Project Zero.

BENIEUWD NAAR 
CLUB ZIEN?

Dat vinden wij super tof!
Klik hieronder voor meer informatie.