Fruitcake halvah topping brownie sweet chupa chups lemon drops pie. Candy pastry tiramisu dessert caramels.
24/10/25
Daarom zet Club Zien zich met een nieuwe projectlijn in om museumervaringen ook bereikbaar te maken voor het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Praktijkonderwijs (afgekort pro) is een vorm van voortgezet onderwijs (vo) waarin de nadruk ligt op individuele begeleiding en praktisch leren. Deze opleidingsroute is bij uitstek geschikt voor doeners. Leerlingen volgen vakken zoals houtbewerking, metaalbewerking of koken en worden klaargestoomd voor een mbo-opleiding. Het onderwijs is praktisch, maar er is ook veel persoonlijke begeleiding en aandacht voor wie een aangepaste leerlijn nodig heeft.
Voortgezet speciaal onderwijs (vso) is onderwijs dat volledig is afgestemd op de persoonlijke behoeften van de leerling.
Vso-scholen hebben vaak klassen met leerlingen die vergelijkbare behoeften hebben. Het aanbod valt in vier clusters:
Daarnaast zijn er leerlingen met meervoudige beperkingen of Zeer Moeilijk Lerenden (ZML). Uiteindelijk worden leerlingen klaargestoomd om zelfstandig of met begeleiding aan het werk te gaan, dagbesteding te doen of verder te studeren.

Waarom deze pilot?
Club Zien is gestart als een samenwerkingsverband van vijf Brabantse musea: Het Noordbrabants Museum, Design Museum Den Bosch, Museum Helmond, Stedelijk Museum Breda en Van Abbemuseum Eindhoven. Wij startten vier jaar geleden een pilot om museumbelevingen voor vmbo-leerlingen aan te bieden. Samen met leerlingen en docenten ontwikkelden we twee museumlessen waar we trots op zijn.
Tijdens dit traject ontdekten we dat leerlingen uit het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) nog nauwelijks de weg naar het museum vinden. De huidige museumlessen sluiten niet volledig aan bij de behoeften van deze leerlingen. Daarom start Club Zien in samenwerking met Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch een nieuwe pilot gericht op het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Samen met docenten en leerlingen uit het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs gaan we educatief aanbod ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften en de belevingswereld van deze leerlingen.
De pilot voor praktijkonderwijs start in Design Museum Den Bosch en voor voortgezet speciaal onderwijs in Het Noordbrabants Museum. Volgend jaar onderzoeken we hoe de museumlessen ook bij Museum Helmond, Stedelijk Museum Breda en Van Abbemuseum Eindhoven in te zetten zijn.
Hoe het educatief aanbod eruit gaat zien, ontwikkelen we graag samen met leerlingen en docenten van het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Daarom kunnen we jouw hulpgoed gebruiken. Ken of ben jij een docent of leerling uit praktijk- of speciaal onderwijs die mee wil denken? Neem contact op via ontdek@clubzien.nl en help mee om musea toegankelijk te maken voor iedereen.